Op de motor naar Denemarken

dag 1 - dag 2 - dag 3 - dag 4 - dag 5 - dag 6 - dag 7 - dag 8 - dag 9 - dag 10 - dag 11 - dag 12

→ Je bent nu in dag 3: maandag, 2009-08-17

De reis naar Denemarken was zwaar. Urenlang op de motor zitten, met een flinke snelheid op de Duitse snelwegen die ook nog eens erg druk waren wegens wegwerkzaamheden, dat is puur afzien. We hadden nog enig voordeel van de motor, omdat ergens een rijstrook te smal was voor auto’s. Als motorrijders konden wij er prima rijden, wat ons toch wel tientallen kilometers file bespaard heeft. In Hamburg konden we niet makkelijk stoppen, dus uiteindelijk hebben we een korte pauze gehouden bij een McDonald’s. Daar hebben we de kaarten bestudeerd, wat gegeten, uitgerust, etc. Hamburg is een chaotische stad; als je er de weg niet kent, verdwaal je er snel, wat ons dus ook overkwam. Op de GPS hebben we toch nog de weg kunnen vinden — gelukkig hadden we zo’n ding bij ons, want de bewegwijzering daar is knudde.

Ook gingen we in Hamburg een systeem testen, waarbij Mireille door te knijpen in de linker– of de rechterarm van Evert aan kon geven of we naar links of naar rechts moesten. Dat ging meteen al fout: want wat doe je als je rechtdoor moet? We spraken af dat bij twijfel in beide armen geknepen moet worden, dat is dan het stopsignaal.

Na een flinke reis kwamen we aan bij de veerboot. Daar maakten we nog een kort praatje met een oudere Deense motorrijder, die een mooie rode motor had. In de veerboot hebben we ons verbaasd over de winkeltjes in de boot, lekker uitgewaaid op het dek en een hapje gegeten. Daarnaast hebben we ons lopen verbazen over het feit dat we een complete trein mee zagen gaan op de veerboot.

Mireille op de veerboot De trein gaat mee op de veerboot

Het voordeel van een motor is dat je als eerste weer mag wegrijden uit de veerboot. We hebben net zolang gereden totdat het donker werd. We waren toen nog iets onder Køge. In het donker hebben we met hulp van de GPS een camping gevonden. Dat was nog best lastig – het ging regenen en in het donker met regen heb je bijna geen zicht. Op de camping was de receptie al dicht, dus we zijn maar gewoon langs de slagboom gereden (want dat kan met een motor) en hebben gewoon ergens onze tent opgezet.