Op de motor naar Denemarken

dag 1 - dag 2 - dag 3 - dag 4 - dag 5 - dag 6 - dag 7 - dag 8 - dag 9 - dag 10 - dag 11 - dag 12

→ Je bent nu in dag 10: maandag, 2009-08-24

De volgende ochtend hebben we ons bij de receptie aangemeld en konden we tenminste zelf naar de wc. De camping was namelijk naast een zwembad en de faciliteiten voor de camping waren gewoon die van het zwembad. Dus alle campinggasten kregen een sleutel van het zwembadgebouw, waar douches en wc’s waren. Omdat onze motor al sinds dag 1 van onze vakantie het geluid van een straaljager produceerde (de uitlaat was kapot gegaan), hadden we die net buiten het hek van de camping gelaten. Met als gevolg dat we er niet voor hoefden te betalen, want hij stond immers niet óp de camping. We zijn toen ’s ochtends meteen Oldenburg in gegaan, nog voor het ontbijt. De binnenstad zelf was één en al bedrijvigheid. Allerlei werkzaamheden, veel verkeer, veel uitlaatgassen en een warm zonnetje maakten dat we Oldenburg niet echt aangenaam vonden om in rond te lopen. Het was er ontzettend lawaaiig, overal reden auto’s door elkaar heen en af en toe stonk het er heel erg. Toch stonden er best mooie gebouwen. Bij een oude kerk stond een al bijna even oude apotheek. Evert wilde nog naar een apotheek omdat hij, sinds het kwijtraken van de motorbril, nogal wat stof in zijn ogen had en dus oogdruppels nodig had. Deze apotheek was best bijzonder! In de etalage lagen namelijk een paar hele oude vergeelde boeken, bijzondere recepten, een paar zwarte raven, een doodshoofd en nog veel meer lugubere dingen die je liever niet in een apotheek aantreft. Ook hingen er spinnenwebben en stonden er een paar potjes met een zeer dubieuze inhoud… Binnen werden we overigens heel attent behandeld, ondanks ons gebrekkige Duits kregen we al snel de goede druppels mee en zelfs nog twee hele zoete snoepjes.

We zijn verder door kleine straatjes gelopen en kwamen ergens een broodjeszaak tegen. Dat was niet goed voor onze hongerige magen, dus we hebben ontbeten met heerlijke chocoladebroodjes, krentenbollen en een broodje gezond. Toen kwam Evert op het idee ook zo’n lekker broodje of gebakje te kopen voor de man die ons gisteravond zijn sleutel had uitgeleend. Zonder hem hadden we een heel wat vervelendere nacht gehad.

Terug op de camping hebben we onze spullen ingepakt en voor de laatste keer op de motor gebonden. Nu zouden we Nederland namelijk makkelijk moeten halen. De man was erg blij met z’n gebakje en z’n hondje (Eddie) kon je vrolijk blaffend over de hele camping horen. Naast ons stond trouwens een Nederlandse jongeman, die in z’n eentje op fietsvakantie was. En gek genoeg had hij bijna nog meer spullen mee dan wij! We hebben nog een praatje met hem gemaakt en hem als tip gegeven een keer naar Denemarken te fietsen, omdat dat toch een mooi en best wel fietsvriendelijk land is.

Op de motor zijn we eerst meteen verkeerd gereden, maar we hebben ons snel hersteld en eigenlijk waren we binnen no time bij de Poort van Groningen. Daarna was het nog wel een stukje naar Groningen en daarna zijn we in Friesland naar Workum gereden, om de beppe van Mireille een bezoekje te brengen. Die was heel blij om ons te zien en na een kopje thee zijn we naar Leeuwarden gereden, waar we bij Mireilles ouders gebleven zijn.