De eerste dagen

Wat is er veel gebeurd de afgelopen dagen, zo zit je ’s ochtends vroeg nog half slaapdronken in de auto, zo vaar je op een boot door een deel van de Zweedse archipel en zo spreek je mensen afkomstig uit alle delen van de wereld.

Woensdag 22 augustus ging de wekker om 5:15 om op te staan, zodat ik vanuit Leeuwarden op tijd op Schiphol was om in te checken. Na vliegtuigen te hebben bekeken, iets te hebben gedronken in een café was het toch echt tijd voor het ergste: het afscheid. Snel dag zeggen, niet teveel nadenken en doorlopen naar de douane om erger te voorkomen. Eindelijk waren 7 van de 10 Zwedengangers aangekomen bij de gate waar iedereen nog een beetje beduusd was door het afscheid en onwetend over wat er allemaal gaat gebeuren de komende tijd.
Dit gold waarschijnlijk niet voor de Chinese man naast mij in het vliegtuig die slapend bij het raampje zat, zodat hij mij grotendeels mijn uitzicht ontnam. In het vliegtuig (Zweedse maatschappij) was meteen alles naast Engels ook in het Zweeds en iedereen begon wat losser te worden, want het was nu toch eindelijk begonnen!

Vanuit het vliegtuig was de mooie Zweedse natuur te zien: veel water, bossen en eilandjes en ook het mooie weer maakte veel goed. Op Arlanda Airport (40 km buiten het centrum) meteen Zweedse kronen gehaald (pinpas wel op de kop erin steken). Met de Arlanda Express zijn we naar T-centralen gegaan, waar iemand van Global Friends ons op stond te wachten. Met haar hebben we meteen OV-kaart, SIM-kaart en sleutels geregeld. In Zweden heb je als student onder de 20 bijna overal korting wat voor ons allemaal een fijne meevaller is. Uiteindelijk kwamen we, na 3 uur met onze loodzware koffers, rugzakken en laptoptassen door Stockhom gesjouwd te hebben, aan in Pax, het gebouw dat de komende 4 maanden onze thuisbasis moet worden.

De volgende dag hadden we een Ikeabezoek in de planning staan dat ook wel nodig bleek te zijn. Na terugkomst was mijn kamer een stuk gezelliger en eindelijk had ik de beschikking over een bord, bestek en bekers. Omdat we tot nu toe nauwelijks iets van de stad zelf gezien hadden behalve de metro (met gigantische roltrappen), supermarkt en Ikea, besloten we om die dag nog een wandeling te gaan maken in Gamla Stan, de oude stad op één van de eilanden. De huizen in dit oude gedeelte van Stockholm zijn allemaal geel/oker/oranje met smalle straatjes met keien en kleine pleintjes.

Vrijdag 24 augustus was de introductiedag op Karolinska Institutet voor de exchange students. Karolinska Institutet is een medische universiteit voor o.a. geneeskunde, verpleegkunde, fysiotherapie etc. Er wordt veel onderzoek gedaan en ook de uitreiking van de Nobelprijzen gaat uit van Karolinska. Alle gebouwen bevinden zich bij elkaar op één grote campus in het noorden (in Solna) en één in het zuiden (in Huddinge). Tot en met half oktober moeten we naar Solna wat relatief dichtbij is, ook afgelopen vrijdag. ’s Ochtends bleef iedereen bij zijn eigen clubje landgenoten staan, maar in de loop van de dag was het ijs gebroken en liepen alle nationaliteiten door elkaar. In de lunchpauze zat ik zelfs met een Canadese, Noorse, Italiaan en Indiër aan tafel. Sommige van hen blijven hier de komende twee jaar om te studeren, anderen waaronder ik een paar maanden.

Wat niet onbelangrijk is: Zweden is duur, vooral Stockholm. De prijzen in de supermarkt zijn erg hoog, zodat wij er min of meer een missie van hebben gemaakt om de goedkoopste supermarkt in de buurt te vinden. Dit keer hadden we iets gehoord van een Lidl bij Solna Centrum, dus ’s avonds zijn we met een groepje op pad gegaan op zoek naar de Lidl. Nadat we verkeerd waren gelopen en vervolgens een eind door een park hadden gewandeld, zagen we de winkel eindelijk opdoemen. Maar helaas, hij was dicht.
De volgende ochtend vroeg afgesproken en alsnog met z’n allen de Lidl-trip uit kunnen voeren met geslaagd resultaat. Zaterdagmiddag, het was zulk prachtig weer, moesten we dan eindelijk maar eens een boottocht door de Zweedse archipel maken. Het schijnt de grootste van de wereld te zijn, maar wij beperkten ons tot het eiland Vaxholmen op ongeveer een uur varen. Wat we zagen was echt schitterend: Stockholm dat in de zon langzaam aan de horizon verdween, veel zeilbootjes, blauw water en allerlei eilandjes met veel bomen, mooie huisjes, idyllische scènes onder een bijna strakblauwe hemel. Enige nadeel was dat de meeste van ons roodverbrand terugkwamen, waaronder ik. ’s Avonds zijn we naar een balletvoorstelling in de open lucht geweest van een in Zweden erg bekend ballet dat een 40-jarig jubileum vierde. Ook dit was erg mooi, ondanks het feit dat we een paar uur op een stenen trap en houten bank moesten zitten. Het waren allemaal verschillende stijlen en verhalen door elkaar, zo ook mannen in tutu’s en belachelijke stukken zoals ritmisch kuchen.

Zondag, onze laatste ‘vrije’ dag hebben we grotendeels doorgebracht in en rond Drottningholmen, het koninklijk paleis waar de Koninklijke familie woont maar waarvan een deel is opengesteld voor toeristen. Ook de tuin en een Chinees paviljoen hebben we bezocht. Onderweg naar huis kwamen we in een metrostation een enorm grote en enigszins goedkope supermarkt tegen wat ons humeur nog verder verbeterde. ’s Avonds, zoals elke avond, nog even met z’n allen thee gedronken op iemands kamer, want de volgende ochtend zou dan toch eindelijk het studiejaar weer beginnen…

6 reacties op “De eerste dagen”

1. HaSjap zegt:

Leuk zeg, zo’n site!!

Liefs en groetjes,

Pa

2. Evert zegt:

Wat een activiteit in een paar dagen! Mooi verhaal ook, aan Zweden heb ik goede herinneringen en je beschrijft het zoals het is. Dus je zit in een soort internationale klas, of zitten er ook veel Zweden bij?

zoen, evert

3. Margot zegt:

Hey Mireille
    Super deze site!
    Ik zal vaak je verhalen gaan lezen!
    Heel veel succes in Zweden!
    Je sms was trouwens aangekomen hoor en ik hoop de mijne ook.
    Kus Margot

4. christien zegt:

Gaaf verhaal Mireille. We blijven het vanuit Elspeet volgen!

liefs van Cos en Christien,
    en een poot van Ceasar!

5. Nina zegt:

Zo, wat krjig je al veel mee van Zweden in zo’n paar dagen! Ik vind het echt leuk dat we dat hier vanuit Nederland kunnen volgen, en ook heel spannend om te lezen hoe je buitenlandse avontuur steeds meer vorm begint te krijgen. Keep up the good work, ik blijf je posts lezen!

Groeten en veel succes van Nina

6. Mireille’s Blog » Blog archief » Foto’s bij de eerste dagen zegt:

[…] hier zijn dan de foto’s bij de eerste dagen. Deze foto’s horen bij de postings De eerste dagen en Hej! Hur är det?. [Show as […]

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.